Pomoc psychologiczna
Zachęcam do
zapoznania się z opracowaniem na temat
stosowania kar u dzieci.
Karą jest:
- bicie, w tym klapsy (przemoc
fizyczna, zakazana)
- stawianie do kąta, karny jeżyk,
karne krzesełko, time-out i wszelkie
inne odmiany tego samego zjawiska, czyli izolacji,
-„zapowiedzi” często mylone z
konsekwencjami: ” Mówiłam, że jeśli nie posprzątasz pokoju, nie pójdziesz do
koleżanki. Masz to na własne życzenie”, „Jeśli nie wrócisz do domu o 19:00, do
końca miesiąca już nigdzie nie wyjdziesz”
- wszelkie „Za karę nie będziesz
grał na komputerze” oraz inne komunikaty zabierające przywileje
- ignorowanie dziecka
Kary:
- powodują strach, niepewność,
poczucie winy, wstyd
- kary uruchamiają mózg
emocjonalny, który odpowiada za przetrwanie ( dziecko wchodzi w tryb „walki –
ucieczki” lub zamrożenia – dlatego niektóre dzieci wyrywają się prowadzone „na
siłę” do kąta, krzyczą, biją, inne
uciekają, zamykają się w pokoju. Są i takie, które nie widzą innego wyjścia,
które z bezsilności, wolą zastygnąć w tym kącie i stać w nim, aż ktoś pozwoli
im w końcu z niego wyjść. Kary nie uczą. Nie ma możliwość, aby dziecko, które
się boi mogło się czegoś nauczyć. Mózg na to nie pozwala. W stresie dostęp do
tej jego części, która odpowiada za myślenie, zostaje zablokowany. Nie
wyciągnie więc wniosków, nie przeanalizuje sobie swojego zachowania, powodują
często złość oraz poczucie niesprawiedliwości, pokazują dziecku, że strach,
ból, przewaga mogą stanowić sposoby rozwiązywania konfliktów, uczą unikania,
kłamania, tworzenia różnych strategii na to, jak to zrobić następnym razem tak,
żeby nie zostać przyłapanym
- Kary nie budują relacji –
przeszkadzają jej, nie budują zaufania i poczucie bezpieczeństwa – niszczą je.
Gdyby dzieci mogły inaczej się
zachować, to na pewno by to zrobiły, póki co planowanie i samokontrola,
refleksja i podejmowanie decyzji potrzebują jeszcze wielu lat, aby można było z
nich korzystać. Trudno mówić tu o działaniu z premedytacją, skoro obszary w mózgu dziecka odpwiedzialne za
samokontrolę -zaczynają dopiero się rozwijać. W mózgu dzieci bardzo dużo się dzieje, łatwo więc o przeciążenia.
Pamiętajmy, że dziecko wybiera
taką drogę, taką strategię na poradzenie sobie z tym, co dla niego trudne, jaka
w danej chwili i w danym momencie rozwoju jest mu dostępna. Więc robi to co
robi, bo nie potrafi inaczej.
Gdyby więc przyjąć, że każde
zachowanie dziecka to komunikat?
Gdybyśmy mogli i chcieli spojrzeć
inaczej na dziecko? Nie jak na sumę zachowań, ale całość? Zastanowić się, czy:
*Czy nie oczekuję od mojego
dziecka czegoś, co wykracza poza jego możliwości rozwojowe ( np. od dwulatka
tego, żeby dzielił się zabawkami, czy umowa na dwie bajki może być za trudna do
zrealizowania przez 4 – latka)?
*Czy to zachowanie to nie efekt
nadmiernego przeciążenia ? Może dzisiaj dużo się działo?
*Czy moje dziecko stara się
zadbać o ważne dla siebie potrzeby ( jak np. potrzeba autonomii u 2,5 – latka,
potrzeba zabawy i eksplorowania u ….większości dzieci, potrzeba decydowania o
sobie u 6 – latka ) ?
*Z czym mojemu dziecku może być
trudno (nowa Pani w przedszkolu, nieprzespana noc, braciszek, który przyszedł
na świat miesiąc temu)?
*O czym to zachowanie może mnie
informować?
Gdybyśmy spojrzeli z innej
perspektywy, nie takiej, która zakłada, że dziecko robi coś z pełną
świadomością, że robi coś przeciwko nam. Ale z takiej, która mówi „Moje dziecko
próbuje zadbać o siebie, o swoje potrzeby”, „Mojemu dziecku trudno jest z tym,
bo ma zaledwie 3 lata”, ” Moje dziecko nie potrafi inaczej pokazać, że mu
trudno, bo z racji rozwoju nie posiada takich umiejętności”.
Mam poczucie, że ta perspektywa
przybliża nas do dziecka. Do zrozumienia, do budowania relacji. Uwalnia trochę
od myśli, że dziecko zrobiło coś specjalnie, a co za tym idzie od chęci
wymierzenia mu kary. Wzbudza myśli, że
dziecku z czymś może być trudno, że potrzebuje pomocy, zrozumienia, wsparcia,
akceptacji. Kiedy patrzymy na dziecko, jak na całość, zaczynamy dostrzegać, że
ono też ma swoje emocje i myśli, plany, potrzeby i granice. Dostrzegamy ludzi tam, gdzie
najczęściej widzimy: napady złości, bicie, kopanie, nieposłuszeństwo,
marudzenie, jęczenie, krzyki, płacz, niechęć do dzielenia się, niewykonywanie
poleceń.
Całość, dostępna na stronie:
https://smallsteps.pl/psychologia-dziecka/kary-czy-perspektywa-ma-znaczenie/#.XrqCT9SLRH0
Komentarze
Prześlij komentarz