Pomoc Psychologiczna
"Statki z supermocą wyruszają w świat."
Dzisiejsza propozycja łączy kilka różnych elementów:
zrobienie przez dzieci statków z papieru (co wiąże się z zatrzymaniem się,
skoncentrowaniem na danej czynności) z poszukiwaniem z dziećmi ich zasobów oraz
z proponowaniem i nauką świadomego oddychania ( co jest świetną strategią na
regulację emocji na teraz, ale i na przyszłość).
Część 1.
Robimy z dziećmi statki.
Do wykonania statków potrzebne będą oczywiście kartki
papieru a4 ( w różnych kolorach).
Kiedy statki są gotowe:
2. Rozmawiamy z dziećmi o tym, jakich supermocy potrzebowałyby,
aby poradzić sobie z trudnymi dla nich sytuacjami. Proponujemy, aby pomyślały o jakiejś postaci, zwierzęciu,
które ma takie cechy/moce i które chciałyby zabrać na wyprawę statkiem dookoła
świata ( rysujemy wybraną postać na statku).
3. Prosimy dziecko, aby pomyślało o sytuacjach, kiedy wykazało
się cechami, które posiada wybrana przez nie postać (kiedy to było? W jakiej
sytuacji? co wtedy zrobiłeś? Pomyślałeś?
Czułeś? Co wtedy było inaczej? Kiedy jeszcze? myślimy o tym, co można zrobić, aby pielęgnować i wzmacniać
te cechy, zastanawiamy się co robić, aby sobie przypominać o nich ( o
tym, że je mamy, ale czasami o nich zapominam) w trudnych chwilach.
4. Zabieramy statki z
naszymi supermocami w podróż. Kładziemy statki na brzuchu i prosimy dzieci, aby
oddychały bardzo szybko. Mówimy o tym, że często, jak czegoś się boimy lub jest
nam źle nasz oddech przyśpiesza, wtedy jesteśmy jak statki na wzburzonym morzu,
trudno nam dobić do brzegu, znaleźć drogę, często miotamy się, nie wiemy co
robić.
5. Następnie prosimy, aby dzieci położyły statki jeszcze raz na
brzuchu i oddychały powoli, wdychały powietrze nosem i wydychały ustami.
Obserwowały jak statki unoszą się i opadają. Mówimy o tym, że czasami, gdy
doświadczamy bardzo silnych emocji, możemy za pomocą oddechu pomóc sobie.
Będziemy wtedy jak te statki, które obserwujemy, które mimo dużych fal,
utrzymują się na morzu, potrafią wytyczyć drogę do portu, nawet jeśli zboczą z
kursu.
Jest to propozycja, którą możecie wykorzystać do nauki
świadomego oddechu – jako strategii na
obniżanie napięcia, regulacji emocji. Z uważnością na to, że nie dla każdego
dziecka taka propozycja lub forma będzie
odpowiednia.
6. Można również zmodyfikować tą zabawę (mając na celu rozmowę o trudnościach które dziecko ma aktualnie), np. pakujemy do statku smutki, trudności - po omówieniu co to za smutki - statki odpływają (można je zdmuchnąć w inne miejsce lub też zrobić wyścigi z siostrą/bratem/mamą komu uda się zdmuchnąć statki w określone miejsce/kto dalej, szybciej itp.

Miłej zabawy! Pozdrawiam K. Zajączkowska
Źródło: Smallsteps.pl
Komentarze
Prześlij komentarz