Pomoc psychologiczna
Zachęcam do poczytania, zwłaszcza dla Rodziców dzieci które już wkrótce rozpoczną naukę w szkole.
Dojrzałość szkolna - gotowość dziecka do podjęcia obowiązku
szkolnego
Podjęcie przez dziecko obowiązku
szkolnego wiąże się z początkiem nowego, bardzo ważnego etapu w życiu.
Przechodząc z wieku przedszkolnego w wiek wczesnoszkolny ulega zmianie
podstawowa forma działalności dziecka. Dotąd była to zabawa. Teraz będzie
nauka. Osiągnięcia w nauce będą podstawowym kryterium oceny dziecka. Jednak,
aby dziecko mogło sprostać wymaganiom szkolnym i w pełni się rozwijać
musi osiągnąć dojrzałość szkolną.
Każdy rodzic wiedzieć powinien,
na czym polega dojrzałość szkolna. Najogólniej można powiedzieć, że jest to
gotowość dziecka do rozpoczęcia nauki w szkole, uzależniona od osiągnięcia
takiego stanu rozwoju fizycznego, emocjonalno – społecznego i umysłowego, który
umożliwia sprostanie obowiązkom szkolnym.
Dojrzałość umysłowa dziecka
przejawia się w zainteresowaniu nauką, zwłaszcza czytaniem, pisaniem,
liczeniem, zaciekawieniem zjawiskami zachodzącymi w najbliższym otoczeniu,.
Dziecko dojrzałe umysłowo potrafi skupić uwagę przez dłuższy czas na tej samej
czynności, potrafi z uwagą śledzić treść opowiadanej czy czytanej bajki. Jego
mowa jest poprawna pod względem artykulacyjnym, a słownictwo jest na tyle
bogate, że bez problemu potrafi porozumiewać się z innym. Nie ma problemów ze
zrozumieniem przekazywanych wiadomości, poleceń, instrukcji czy treści
czytanego opowiadania, bajki, lektury. Dziecko 7 letnie ma już pewien bagaż
doświadczeń, spostrzeżeń, który umożliwia mu rozwój wyobraźni i myślenia pojęciowego.
Dziecko dojrzałe do szkoły potrafi doprowadzić rozpoczętą pracę do końca, bo
ciekawi go wynik swoich poczynań. Przy odwzorowywaniu zachowany jest właściwy
kierunek, od lewej do prawej krawędzi kartki i z góry na dół. Oceniając
dojrzałość umysłową dziecka, bierze się pod uwagę również poziom rozwoju
percepcji wzrokowej i koordynacji wzrokowo-ruchowej, oraz analizy i syntezy
słuchowej. Te funkcje w dużej mierze decydują o opanowaniu umiejętności pisania
i czytania.
Dziecko dojrzałe społecznie
prawidłowo nawiązuje kontakty z rówieśnikami i dorosłym, potrafi współżyć w
zespole, przestrzegać reguł życia w zbiorowości, przestrzegać zawartych umów.
Charakteryzuje go zdyscyplinowanie, obowiązkowość, samodzielność. Samodzielność
dotyczy nie tylko czynności samoobsługowych jak ubieranie się, mycie, czesanie,
ale dotyczy także samodzielnego przygotowania się do lekcji, spakowania
tornistra, a także samodzielnego podejmowania prawidłowych decyzji w różnych
sytuacjach społecznych (np. przy przechodzeniu przez jezdnię).
Od 7 latka wymaga się zrozumienia
prostych sytuacji społecznych i rozeznanie, co jest dobre, a co złe (np. że nie
wolno krzywdzić innych, niszczyć cudzej własności, przywłaszczać sobie
znalezionych rzeczy). Dziecko dojrzałe społecznie dobrze się czuje w nowym
środowisku szkolnym, z chęcią podejmuje zadania na rzecz innych np. dyżury.
Przejawem niedojrzałości społecznej jest stałe absorbowanie uwagi nauczyciela,
domaganie się ciągłego wyróżniania i dążenie do uprzywilejowanej pozycji w
klasie. Dzieci niedojrzałe społecznie mogą też izolować się od grupy, stronić
od kolegów, unikać wspólnych zabaw łatwo poddawać się dominacji kolegów,
wykazywać bierność, nieśmiałość, lękliwość, małomówność.
Dojrzałość fizyczna to ogólna
sprawność organizmu i zdrowie dziecka. Długotrwałe choroby, defekty fizyczne i
inne dolegliwości organizmu utrudniają pracę szkolną dziecka. Dziecko szkolne
dysponować musi odpowiednim zasobem sił fizycznych i odpornością na zmęczenie.
Wielogodzinne siedzenie w ławce, noszenie ciężkiego tornistra szkolnego i
wykonywanie różnych zadań umysłowych jest trudne nawet dla dziecka zdrowego,
silnego i sprawnego. Przy takich czynnościach jak pisanie, rysowanie,
wycinanie, wydzieranie, konstruowanie, nawlekanie koralików i innych pracach
plastyczno-technicznych potrzebna będzie dziecku dobra sprawność rąk,
koordynacja ruchowa i koordynacja ruchowo-wzrokowa. W przeciwnym wypadku ruchy
będą powolne, nieharmonijne, sztywne, kanciaste, mało precyzyjne. Mogą też
występować współruchy, czyli niepotrzebne ruchy służące rozładowaniu
nadmiernego napięcia np. poruszanie
językiem przy pisaniu lub rysowaniu. Dziecko o prawidłowym rozwoju ruchowym
potrafi przez chwilę stać na jednej nodze, skakać na jednej nodze, przeskakiwać
przez przeszkody. Siedmiolatek sprawnie i szybko biega, przy czym ruchy rąk i
nóg są zharmonizowane. Dobra koordynacja ruchowa umożliwia mu jazdę na rowerze,
na rolkach, na nartach.
Dojrzałość emocjonalna to
zdolność do przeżywania bogatego i zróżnicowanego świata uczuć,to odpowiednia do wieku umiejętność
panowania nad swoimi emocjami i kontrolowania ich. Impulsywność reakcji u 7
latka ulega obniżeniu, zaś czas przeżywania różnych stanów wydłuża się. Uczeń dojrzały emocjonalnie odczuwa więź ze
swoją grupą, z klasą, z panią. Przeżywa różne radości i smutki związane z życiem klasy. Dojrzały emocjonalnie 7 latek prawidłowo reaguje na pozytywne bądź
negatywne uwagi dotyczące zachowania i postępów w nauce, nie załamuje się z
byle powodów. Dziecko niedojrzałe emocjonalnie jest wybuchowe, drażliwe,
agresywne, złości się lub płacze z błahego powodu, często popada w konflikty z
kolegami. Może też być zahamowane, zalęknione, niepewne, napięte, nadwrażliwe,
płaczliwe. Taki typ dziecka boi się głośniejszych uwag nauczyciela nawet, gdy
nie dotyczą ich samych. Czasami skarżą się na bóle głowy, brzucha, bezsenność,
bywa, że przed wyjściem do szkoły mają wymioty, biegunkę.
Na dojrzałość szkolną mają wpływ pewne czynniki, do których
należą m. in.:
1. Czynniki indywidualne – są to przekazane drogą genetyczną
lub wrodzone właściwości organizmu, a przede wszystkim ośrodkowego układu
nerwowego, podłoża wyższych czynności psychicznych. Należą tu również potrzeby,
skłonności i dążenia dziecka.
2. Czynniki środowiskowe – chodzi tutaj głównie o wpływy
rodziny i przedszkola. Literatura podaje 3 główne grupy czynników rodzinnych
mających wpływ na dojrzałość szkolną dziecka. Są to:
- Warunki materialne - od poziomu dochodów, sytuacji
mieszkaniowej, wyposażenia gospodarstwa domowego zależy, jak rodzina będzie
zaspokajała potrzeby dziecka, a więc czy będzie ono racjonalnie odżywiane,
zaopatrzone w potrzebną odzież, czy będzie miało warunki do nauki, odpoczynku i
zabawy.
- Warunki kulturalne jest to poziom wykształcenia rodziców,
kultura językowa rodziny, potrzeby kulturalne, zasady wychowania dzieci, sposób
spędzania czasu wolnego. Warunki kulturalne domu rodzinnego, a zwłaszcza poziom
wykształcenia rodziców w istotny sposób wpływają na rozwój intelektualny i
osiągnięcia szkolne uczniów.
- Warunki społeczno –
psychologiczne to: struktura rodziny, osobowość rodziców, stosunki między
rodzicami, postawy rodziców wobec dzieci oraz atmosfera panująca w domu. Dla
osiągnięcia dojrzałości szkolnej istotne jest, czy dziecko wychowuje się w rodzinie
pełnej lub niepełnej, mało- czy wielodzietnej, dwu- czy trzypokoleniowej. Z
reguły rodzina wielodzietna stwarza korzystne warunki dla rozwoju osobowości
dziecka, gdyż zmusza do liczenia się z
innymi, rozwija postawy opiekuńcze. Dzieci z rodzin wielodzietnych szybciej się
usamodzielniają, osiągają wyższy poziom dojrzałości emocjonalnej, nie wykazują
tendencji do przeceniania samego siebie, lepiej potrafią współdziałać z innymi.
Jeśli jednak rodzina jest bardzo liczna, a warunki materialne bardzo skromne,
to rodzice obarczeni nadmiarem obowiązków mają mało czasu dla dzieci,
pozostawiają je same sobie, nie zaspakajając wszystkich ich potrzeb. Istotnym
czynnikiem wpływającym na dojrzałość szkolną dzieci jest fakt uczęszczania do
przedszkola. Dzieci o długiej karierze przedszkolnej wyróżniają się lepszym
uspołecznieniem, niż inne dzieci oraz lepszym przygotowaniem do szkoły.
Dziecko dojrzałe do nauki szkolnej potrafi:
• powiedzieć,
jakie ma imię i nazwisko, ile ma lat, gdzie mieszka, opowiedzieć o pracy
rodziców,
• narysować
rysunek postaci ludzkiej: postać jest kompletna, części ciała są proporcjonalne
do całości, części ciała są rozmieszczone właściwie,
• obchodzić
się z przyborami do rysowania, malowania, pisania; nie wychodzić poza linie
kolorując obrazek; nazwać to co narysowało,
• ciąć
nożyczkami w linii prostej i krzywej; lepić z plasteliny,
• dobrać w
pary przedmioty lub obrazki, klasyfikować je wg określonej zasady, np. owoce,
pojazdy, zwierzęta,
• łączyć
zbiory wg określonej cechy, np. wielkość, kolor,
• wskazać
różnice w pozornie takich samych obrazkach,
•
rozpoznać różne dźwięki z otoczenia, np. głosy zwierząt,
• liczyć
kolejno do 10 ; po przeliczeniu liczmanów powiedzieć, ile ich jest,
• dokonywać
dodawania i odejmowania na konkretach w zakresie 10
• ma dobrą
koncentrację uwagi,
• jest
zainteresowane pracą i jej efektami,
• jest
odporne na niepowodzenia,
• jest
wytrwałe przy dłuższym wysiłku,
• prawidłowo
wymawiać wszystkie głoski,
• nazwać
głoskę na początku i na końcu wyrazu, różnicować wyrazy o podobnym
brzmieniu, np. kran –
tran, góra – kura, bada – pada,
•
podzielić zdanie na wyrazy, wyrazy na sylaby,
•
opowiedzieć treść obrazka posługując się mową zdaniową,
• rozwiązać
proste zagadki,
• czytać
niedługie teksty ze zrozumieniem,
• uważnie
słuchać przez dłuższą chwilę opowiadania, bajki, muzyki,
• wykonać
proste ćwiczenia gimnastyczne; uczestniczyć w grupowych zabawach ruchowych,
• wskazać
lewą i prawą stronę swego ciała i osoby stojącej na wprost,
• doprowadzić
do końca rozpoczętą zabawę, pracę, w trudniejszych sytuacjach zwrócić się o pomoc do osoby
dorosłej,
• zgodnie
bawić się z rówieśnikami – współdziałać, czekać na swoją kolej,
• działać
sprawnie; umieć podporządkować się słownym poleceniom,
• wykonać
podstawowe czynności samoobsługowe: samodzielnie zjeść, ubrać się, umyć, zawiązać sznurowadła,
zapiąć guziki, zamki
• ma dobre
tempo pracy,
• siedmiolatek
potrafi nawiązać kontakty z rówieśnikami i dorosłymi, jest wrażliwy na opinię
nauczycieli i innych osób dorosłych.
U większości dzieci uczęszczających do przedszkola lub tzw.
“zerówki” gotowość do podjęcia nauki szkolnej dokonuje się niepostrzeżenie i
nie wymaga specjalnych zabiegów ani ze strony rodziców, ani ze strony
nauczycieli. Bowiem cała praca wychowawcza przedszkola, od najmłodszych grup,
zmierza do zapewnienia dziecku dobrego startu w szkole. Pomimo tego, zdarza
się, że niektóre dzieci nie osiągają dojrzałości szkolnej w siódmym roku życia
i z tego powodu odraczane są z obowiązku szkolnego. Te dzieci wymagają
szczególnej troski i fachowej pomocy. Wśród dzieci przekraczających próg
szkolny są takie, które wchodzą w obowiązki szkolne z niepełną dojrzałością
szkolną. Tym dzieciom również potrzebna jest specjalistyczna pomoc (np.
korekcyjno-kompensacyjna), bo narażone są na poważne niepowodzenia szkolne. O
tym, czy dziecko pójdzie do szkoły mimo braku dojrzałości szkolnej, czy zostaje
odroczone zawsze decydują rodzice, po zasięgnięciu opinii psychologa i
pedagoga. Te trudne, ale konieczne decyzje muszą być poprzedzone rzetelną
diagnozą dziecka, pozwalającą określić jego dojrzałość umysłową, fizyczną,
społeczną i emocjonalną.
Niekiedy pojawiają się związane z pójściem do szkoły lęki i
stany nerwicowe. Często ich podstawę
stanowią błędy popełniane zupełnie nieświadomie przez samych rodziców. Oto
najczęstsze z nich:
Straszenie szkołą
Dziecko będzie traktować pójście do szkoły jako przykry
obowiązek, a samą szkołę postrzegać (nawet jeszcze zanim
samo będzie mogło doświadczyć) jako miejsce, w którym będzie mu źle.
Likwidacja zabawek
często także całkowite zburzenie dotychczasowej organizacji
życia w domu. Powoduje to utratę poczucia bezpieczeństwa, które zastępuje
niepewność, a nawet zagrożenie. Od dziecka zaczyna wymagać się zbyt dużej
odpowiedzialności i dorosłości.
Okazywanie lęku przez rodziców
Coraz częściej zdarzają się sytuacje, w których to rodzice
przejawiają strach przed szkołą i po prostu zarażają nim dzieci.
Stosunek do oceny szkolnej
Zaznaczyć wypada, ze dzieci nie zdają sobie sprawy z
wartości oceny. Jest ona kształtowana przez dom rodzinny i najbliższe otoczenie
dziecka. Przykre dla siedmiolatka przeżycia mogą wywołać nadmierne ambicje
rodziców, nastawionych na zdobywanie przez dziecko najlepszych stopni.
Otrzymanie każdej innej oceny spowoduje napięcie, wywoła lęk, a z czasem
doprowadzi do zachwiania wiary dziecka we własne możliwości i poczucia niższej
wartości. Strach przed pójściem do szkoły wywoła z pewnością zapowiedź
przykrych konsekwencji z powodu złych ocen.
Jeśli dziecko nie osiągnie dojrzałości to:
- Start
szkolny tego dziecka jest utrudniony.
- Nie
poddaje się ono wpływom nauczyciela.
- Staje
się niechętne, nie zainteresowane zadaniami, bierne.
- Często
pracuje znacznie dłużej przy lekcjach osiągając mierne efekty.
Jak pomagać?
By ułatwić dzieciom naukę czytania, warto w
szczególności:
1. zwracać
uwagę na właściwą wymowę,
2. bawić się
w tworzenie rymów: kukułka- jaskółka,
3. liczyć
sylaby w słowach, początkowo w krótkich później w długich; ma-ma (●●) ,
ka-lo-ry-fe-ry
(● ● ● ● ●) – rysować
tyle kropek, ile jest sylab,
4. tworzyć
wyrazy zawierające głoskę: na początku wyrazu, w środku, na końcu wyrazu, np. a – akwarium,
lato, litera, itp.
5. bawić się
w analogiczny sposób sylabami, np. ło, łokieć, łopata, wesoło, krzesło, czoło
6. określać
położenie głoski w wyrazie, np. jaki dźwięk słyszymy po, a jaki przed l w wyrazie
mleko,
7. tworzyć
nowe wyrazy przez dodanie głoski lub sylaby:, np.: to: tor, kto, tło; ma:
ga-ma, Ma-ciek, pu-ma itp.
8. bawić się
w „łańcuch wyrazów” – podajemy dziecku wyraz, z którego ono wyodrębnia ostatnią głoskę i szuka wyrazu
na tę głoskę, np.: kogut – traktor –
radio- orzeł
9. wyszukiwać
poznane litery w tekstach drukowanych, np. w gazetach.
10. utrwalać
litery poprzez dodawanie do samogłoski spółgłoski, np. do a dostawiamy
spółgłoski; ma, pa, ta, ka, da itp. Dziecko czyta sylabami, jeżeli nie umie
pomagamy mu, nie czekamy, aż będzie głoskować.
11. powtarzać
ciągi słowne: logiczne (rzeczy należących do 1 kategorii) np. krzesło, stół,
szafka – dziecko kilka razy powtarza, następnie próbuje wspak; nielogicznych
np. broda, okno, zarost.
12. czytać
dzieciom bajki
By ułatwić naukę pisania należy w szczególności:
1. odwzorowywać
szlaczki i wzorki.
2. kreślić
kształty graficzne w powietrzu.
3. kalkować
4. pisać po
śladzie
5. pisać
szlaczki literopodobne, jeżeli dziecko chce pisać pokazywać kształty liter wg
wzorów przedszkolnych, zachowując kierunek pisania danej literki, nie pozwalać
drukować.
6. malować,
również palcami
7. wydzierać
palcami i wycinać nożyczkami, naklejać.
8. rysować,
kolorować, rysować jednocześnie ręką lewą i prawą.
9. nawlekać
koraliki
10. modelować
z gliny, plasteliny, lub pomoc w kuchni przy wyrabianiu ciasta.
Wszystkie elementy dojrzałości szkolnej są jednakowo ważne,
choć niestety nie zawsze rozwijają się harmonijnie. Jeśli cokolwiek budzi
państwa niepokój, warto zasięgnąć rady specjalisty.
Literatura:
Horsonek M.,
Wpływ rodziny na dojrzałość szkolną dziecka, w: Życie Szkoły 2001/8
Marzęda -
Przybysz B., Badanie gotowości szkolnej dziecka, w: Życie Szkoły 2001/6
Prus -
Wiśniewska H., Zanim dziecko pójdzie do szkoły, MEDIUM, Warszawa 1995
Sawa B.,
Jeżeli dziecko źle pisze i czyta, WSiP, Warszawa 1987
Wilgocka -
Okoń B., Gotowość szkolna dziecka sześcioletniego, Wydawnictwo Akademickie Żak,
Warszawa 2003
Żebrowska,
Psychologia rozwoju dzieci i młodzieży, PWN, Warszawa 1986
Wilgocka B.–
Okoń „Dojrzałość szkolna dzieci a środowisko”, PZWS, Warszawa 1972
Wilgocka B.–
Okoń „Gotowość szkolna dzieci sześcioletnich”, Wydawnictwo Akademickie ”Żak”,
Warszawa 2003
Szczyrba D.:
„Czynniki wpływające na poziom dojrzałości szkolnej”, Tychy, 2003.
Opracowanie:
Anna Szczepańska
Komentarze
Prześlij komentarz