Pomoc Psychologiczna
Jak pomóc dziecku z zespołem Aspergera/autyzmem w nauce?
Sprawa nie jest prosta
a odpowiedzi różne. Każde dziecko jest inne ze względu na spektrum zaburzeń.
Jego profil przyswajania wiedzy różni się od rówieśników. Jednak od dawna
istnieją strategie zdobywania wiedzy, które dobrze się sprawdzają. W końcu cały
system edukacji nie jest idealny a jednak dzieci się uczą – ale pomoc w
pierwszych latach szkoły jest na wagę złota…
Nauczyciel
autystycznych dzieci Matt Winter tłumaczy: „W miarę jak dziecko rośnie, musi
nauczyć się w jaki sposób samodzielnie zdobywać wiedzę i trzeba mu pomóc
opanować odpowiednie strategie. A oto kilka podpowiedzi, dotyczących ogólnych
umiejętności, które pomogą każdemu dziecku, ale zwłaszcza dziecku z ASD:
- Ustal miejsce do
nauki dla dziecka. Powinno być dobrze oświetlone i nic tam nie może dziecku
przeszkadzać.
- Ustal określony czas
na początek i koniec nauki. Ustal przerwy o właściwych porach.
- Zacznij od przedmiotu
najmniej lubianego.
- Ustal cele
określające, ile pracy ma być wykonane. Dziecko może wybrać nagrody, które
sobie ofiaruje za osiągnięcie tych celów.
- Pokaż mu, jak używać
barw, kiedy robi notatki, oznaczając kolorami różne myśli i podkreślając
kluczowe koncepcje.
- Pokaż mu, jak
organizować swoją pracę, tak by notatki, dotyczące różnych, przedmiotów były
trzymane w różnych książkach.
- Niech do każdej
książki przyczepi plastikową koszulkę, w której będzie trzymało luźne notatki
lub informacje, rozdawane przez nauczyciela.
- Pozwól mu spędzić
trochę czasu przy swoim ulubionym hobby lub szczególnym zainteresowaniu, jeśli
czuje się przeciążone.
- Poeksperymentuj z
kojąca muzyką, by zobaczyć, czy pomoże mu to w nauce.
- Przygotuj dla dziecka
coś, co mogłoby trzymać i ściskać podczas czytania zadanego materiału, na
przykład piłeczkę stresową lub gąbkę.
- Niech rysuje swoje
wyobrażenia opanowanych koncepcji, by lepiej je zapamiętać.
- Przypilnuj, by
zaczęło, a następnie zostaw je na chwilę. Może sprawdzać z tobą to, co zrobiło
po każdej takiej sesji .
źródło: M. Winter: „Zespół Aspergera co Nauczyciel Wiedzieć
Powinien…”, Fraszka Edukacyjna, Warszawa 2011
Komentarze
Prześlij komentarz