Pomoc psychologiczna


Model czasowego kontaktu dziecka z Internetem i komputerem
wg Akademii Profilaktyki Społecznej – Centrum Profilaktyki Uzależnień

ETAP I do 6. roku życia
Dziecko nie powinno pracować na komputerze i przebywać w sieci internetowej
ETAP II 7–8 rok życia
Uczymy dziecko kontaktu z komputerem – zawsze pod kontrolą rodziców (opiekunów). Poza zajęciami edukacyjnymi (np. szkoła) dziecko bawi się na komputerze do 90 minut tygodniowo
ETAP III 9–12 rok życia
Stopniowo zezwalamy na częsty kontakt z komputerem i Internetem wg zasady przemienności: dzień z komputerem, dzień bez. Wdrażamy dziecko w gry edukacyjne i uczymy samodzielnego poszukiwania informacji w SIECI. Rozmawiamy z dzieckiem o informacjach i zdarzeniach w sieci. Zezwalamy na komunikację z rówieśnikami – dziecko podpisuje „Kontrakt internetowy z rodzicami”. Dzienny pobyt w SIECI nie powinien przekraczać 60 minut. Jeden dzień w tygodniu bez komputera
ETAP IV 13–14 rok życia
Dziecko uczy się przebywać w sieci codziennie, z jednym dniem w tygodniu bez komputera. Czas dziennego przebywania ograniczamy do 90 minut. Na etapach E1–E4 nie wyrażamy zgody na uczestnictwo w grach, gdzie przeważa motyw walki i zabijania
ETAP V okres gimnazjalny
Jak wyżej. Maksymalnie ograniczamy gry tzw. strzelanki. Rozmawiamy z dziećmi o świecie cyberprzestrzeni. Nie zezwalamy na przebywanie w sieci po godz. 22.00.
ETAP VI dzieci starsze
Kontynuujemy zasadę dzień w tygodniu bez komputera. Maksymalnie ograniczamy (kontrakt) czas korzystania z sieci w godzinach nocnych.


© Copyright by Agnieszka E. Taper & Fundacja PEDAGOGIUM, Warszawa 2009

Komentarze