Pomoc psychologiczna
Model
czasowego kontaktu dziecka z Internetem i komputerem
wg
Akademii Profilaktyki Społecznej – Centrum Profilaktyki Uzależnień
ETAP
I do 6. roku życia
Dziecko
nie powinno pracować na komputerze i przebywać w sieci internetowej
ETAP
II 7–8 rok życia
Uczymy
dziecko kontaktu z komputerem – zawsze pod kontrolą rodziców
(opiekunów). Poza zajęciami edukacyjnymi (np. szkoła) dziecko bawi
się na komputerze do 90 minut tygodniowo
ETAP
III 9–12 rok życia
Stopniowo
zezwalamy na częsty kontakt z komputerem i Internetem wg zasady
przemienności: dzień z komputerem, dzień bez. Wdrażamy dziecko w
gry edukacyjne i uczymy samodzielnego poszukiwania informacji w
SIECI. Rozmawiamy z dzieckiem o informacjach i zdarzeniach w sieci.
Zezwalamy na komunikację z rówieśnikami – dziecko podpisuje
„Kontrakt internetowy z rodzicami”. Dzienny pobyt w SIECI nie
powinien przekraczać 60 minut. Jeden dzień w tygodniu bez komputera
ETAP
IV 13–14 rok życia
Dziecko
uczy się przebywać w sieci codziennie, z jednym dniem w tygodniu
bez komputera. Czas dziennego przebywania ograniczamy do 90 minut. Na
etapach E1–E4 nie wyrażamy zgody na uczestnictwo w grach, gdzie
przeważa motyw walki i zabijania
ETAP
V okres gimnazjalny
Jak
wyżej. Maksymalnie ograniczamy gry tzw. strzelanki. Rozmawiamy z
dziećmi o świecie cyberprzestrzeni. Nie zezwalamy na przebywanie w
sieci po godz. 22.00.
ETAP
VI dzieci starsze
Kontynuujemy
zasadę dzień w tygodniu bez komputera. Maksymalnie ograniczamy
(kontrakt) czas korzystania z sieci w godzinach nocnych.
©
Copyright by Agnieszka E. Taper & Fundacja PEDAGOGIUM, Warszawa
2009
Komentarze
Prześlij komentarz